Povinnost poskytovat finanční služby prostřednictvím osob, které jsou důvěryhodné a mají nezbytné znalosti, dovednosti a zkušenosti je právními předpisy dána již delší dobu, a to napříč finančním trhem. Při kontrolní činnosti České národní banky se v poslední době čím dál častěji setkáváme se zaměřením právě na tuto problematiku.
Svůj názor ohledně důvěryhodnosti a odborné způsobilosti vyjádřila ČNB již v roce 2020 vydáním Úředního sdělení k výkladu pojmů důvěryhodnost a odborná způsobilost. V něm kromě počátečního posuzování klade důraz i na průběžnou kontrolu osob činných u poskytovatelů finančních služeb, na kterou se při běžné činnosti často zapomíná. Sdělení navíc necílí pouze na vázané zástupce/poradce, u kterých je průběžná kontrola již u většiny subjektů běžná.
Pravidla týkající se důvěryhodnosti se plně použijí na členy statutárního a dozorčího (kontrolního) orgánu, osoby ve vrcholném vedení, osoby ve vedení klíčových funkcí, osoby s kvalifikovanou účastí na poskytovateli finančních služeb, osoby ve vedení pobočky, finanční holdingové osoby, pojišťovací holdingové osoby a smíšené finanční holdingové osoby a na pracovníky, kteří se přímo podílejí nebo odpovídají za distribuci vybraných produktů na finančním trhu. Na další pracovníky (pracovníci zapojení do oblasti řízení rizik nebo vnitřní kontroly mimo osoby ve vedení klíčové funkce, pracovníci činní v informačních technologiích) se poté připouští přiměřená aplikace. I v této oblasti však doporučujeme důslednost a maximálně snížit frekvenci některých kontrol, ostatní požadavky je však stále třeba plnit téměř na stejné úrovni jako při aplikaci plné.
Doložení výpisu z Rejstříku trestů a případného dokladu o vykonané zkoušce odbornosti na počátku angažovanosti pracovníka tedy nestačí. Je nutné myslet také na zaznamenávání veškerých provedených průběžných kontrol. Rovněž je třeba věnovat pozornost i odborné způsobilosti, výjimkou totiž není ani výzva k doložení průběžného udržování odborných znalostí a dovedností.
Našim klientům pomáháme nejen nastavit vnitřní postupy pro dodržení všech uváděných povinností, včetně konkretizace potřebných dokumentů a podkladů, ale také s pravidelností dokumenty pro prokázání důvěryhodnosti a odborné způsobilosti kontrolujeme a pomáháme s procesem pro jejich opětovné doložení.
Jsme připraveni provést vás celým procesem a začít pro vás pracovat.
Další články v kategorii
Ing. Kateřina Sobotková
Kateřina studovala bakalářské studium na Ekonomicko-správní fakultě Masarykovy univerzity v Brně, následně navazující studium na Provozně-ekonomické fakultě Mendelovy univerzity v Brně, kde se specializovala na finance a investiční management. Zkušenosti má také z compliance u společnosti působící na kapitálovém trhu. V advokátní kanceláři působí od roku 2021 a specializuje se na licenční řízení u ČNB v oblasti investičních a platebních služeb. Hovoří anglicky.