Evropská komise oznámila, že za „postradatelná“ považuje 115 zmocnění k vydání prováděcích či delegovaných předpisů (tzv. aktů úrovně 2) podle různých unijních předpisů v oblasti finančních služeb. Tyto akty nebude přijímat před 1. říjnem 2027. Zároveň uvedla, že pokud jí právní předpis ukládá povinnost vydat takový akt v určité lhůtě, navrhne změnu nebo zrušení daného zmocnění v příslušném základním aktu (úrovně 1), tj. např. směrnice nebo nařízení.
Bankovnictví a kapitálové trhy
Odložené prováděcí předpisy se dotýkají především bankovního, investičního a kapitálového trhu. EK odkládá technické standardy vycházející z předpisů CRD/CRR a MiFID II/MiFIR, které měly upřesnit detailní požadavky na reporting, dohled a interní procesy finančních institucí.
V oblasti bankovnictví a investic se jedná například o normy pro posuzování kvalifikovaných účastí, kritéria pro použití dat v modelech rizik či kategorizaci expozic (projektové financování, financování objektů apod.).
Na kapitálových trzích se odkládají pravidla pro řízení pozic u komoditních derivátů a povinnosti vykazování obchodů a referenčních údajů.
Udržitelné finance a reportování
Výrazné škrty zasáhly také oblast udržitelného financování a nefinančního reportingu. Komise pozastavila přípravu či přijetí řady prováděcích předpisů, včetně standardů k SFDR, ESRS, EU Green Bond Standard a k připravovanému nařízení o ESG ratingu.
Zpoždění se týká například technických pravidel pro poskytovatele ESG ratingů, šablon pro udržitelnostní reporting podle účetní směrnice nebo sektorových standardů pro malé podniky.
Cílem je snížit tlak způsobený množstvím ESG regulací a dát firmám i regulátorům čas na kvalitní implementaci základních rámců. Na druhou stranu tento odklad může zkomplikovat právní jistotu a přípravu na budoucí reportingové povinnosti.
Ostatní dotčené oblasti
Kromě bankovnictví, kapitálových trhů a udržitelných financí se de-prioritizace týká i dalších sektorů finanční regulace. V seznamu 115 odložených zmocnění figurují například některé technické předpisy pod nařízení o infrastruktuře evropských trhů (EMIR) nebo opatření navázaná na nařízení o zneužívání trhu (MAR) a také součásti nového balíčku předpisů proti praní špinavých peněz (AML).
Další postup a výhled
Opatření Komise neznamená zrušení těchto předpisů, ale jejich odklad. Po 1. říjnu 2027 je Komise buď přijme, nebo – pokud se změní priority či legislativa – upraví či zruší v rámci revizí.
Krok přináší úlevu od regulatorní přetíženosti, ale nese rizika. Odklad aktů úrovně 2 může vést k právní nejistotě tam, kde základní legislativa počítá s prováděcími předpisy. Finanční instituce a poradci se mohou ocitnout v situaci, kdy není jasné, jak splnit povinnosti z úrovně 1. Některé regulace navíc odkazují na technické standardy – bez nich může být compliance obtížná nebo vyžadovat ad hoc výklad národních orgánů.
Jsme připraveni provést vás celým procesem a začít pro vás pracovat.
Další články v kategorii
