Finanční arbitr ve svém nedávném nálezu (č. j. FA/SR/RI/1178/2021 – 50) konstatoval, že obchodník s cennými papíry (OCP) jednal v rozporu s požadavky na odbornou péči. Konkrétně nezajistil důsledné zjištění investičního profilu klienta, nevymezil vhodný cílový trh pro rizikové produkty a nesprávně přiznal statut profesionálního zákazníka. Následkem těchto pochybení došlo u klienta k významné ztrátě, jejíž úhradu arbitr OCP uložil uhradit.
Jednalo se konkrétně o tyto nedostatky:
1. Nedostatečné zjišťování profilu investora
OCP se podle arbitra spokojil pouze s formálním online dotazníkem, aniž by ověřil skutečnou úroveň znalostí a zkušeností klienta. Zejména se neujistil, že klient chápe principy obchodování s CFD, fungování pákového efektu a dopady vysoké volatility na potenciální ztráty.
2. Zanedbaná povinnost vymezit vhodný cílový trh
CFD a podobné deriváty jsou vysoce rizikové produkty, a proto vyžadují zvláštní opatrnost zejména u retailových klientů. Arbitr uvedl, že OCP nedoložil, že by posoudil finanční situaci a investiční cíle klienta, natož jeho ochotu nést rozsáhlé ztráty.
3. Nesprávné přiznání statutu profesionálního zákazníka
Podle zjištění arbitra OCP neoprávněně zařadil klienta mezi „profesionální zákazníky“, aniž by ten splňoval zákonem požadovaná kritéria (zejména dostatečné zkušenosti, objem realizovaných obchodů a adekvátní finanční zázemí). Neopodstatněné přiznání profesionálního statusu přitom klienta připravuje o řadu zákonných ochran, což znamená výrazně vyšší riziko ztráty.
4. Střet zájmů a obchodování na vlastní účet
Dalším kritickým bodem bylo, že OCP vystupoval rovněž jako protistrana klienta. Při obchodování na vlastní účet tak mohl mít přímý prospěch ze ztrát klienta. V takové situaci je nutné maximálně zachovat transparentnost a dodržet zvýšenou péči o zájmy zákazníka.
Z našeho pohledu z toho plynou následující klíčová ponaučení:
1. Vyšší péče u rizikových produktů
Vysoce rizikové deriváty (např. CFD) by měly být nabízeny pouze investorům, kteří prokazatelně rozumějí jejich povaze, zejména potenciálu vysokých ztrát.
2. Pečlivé prověřování investičního profilu
Nestačí pouhé formální prohlášení o zkušenostech. OCP musí aktivně ověřovat, zda klient skutečně chápe obchodované nástroje.
3. Statut profesionála není formalita
Zařazení mezi profesionální zákazníky je podmíněno splněním jasně stanovených kritérií. Nesprávná „profesionalizace“ klienta vede k porušení povinností OCP a případné náhradě škody.
4. Střet zájmů
Pokud OCP jedná jako protistrana, musí stanovit a udržovat procesy, které zajistí maximální ochranu klienta a transparentnost při provádění obchodů.
Pokud máte pochybnosti o nastavení interních procesů, obraťte se na nás. Rádi vám pomůžeme nastavit soulad s regulatorními požadavky, minimalizovat rizika a posílit důvěru klientů i dozorových orgánů.
Jsme připraveni provést vás celým procesem a začít pro vás pracovat.
Další články v kategorii
