Vykazování CESOP - hlášení o evidovaných platebních službách

Mgr. Filip Urban
Finanční služby a regulace

Novelou zákona č. 235/2004 Sb. o dani z přidané hodnoty byla zavedena povinnost poskytovatelů platebních služeb podávat čtvrtletní reporty o evidovaných platebních službách.

Těmito evidovanými platebními službami jsou:

  • provádění inkasa, včetně jednorázového inkasa,
  • provádění platebních transakcí prostřednictvím platební karty nebo podobného prostředku,
  • provádění úhrad, včetně trvalých příkazů.

Vést evidenci a podávat report vzniká pouze v případě, když platební instituce poskytne v tuzemsku v průběhu kalendářního čtvrtletí evidované platební služby odpovídající více než 25 přeshraničním platbám pro stejného příjemce. Přičemž za přeshraniční transakci se považují platby mezi účty vedených v EU a odchozí platební transakce mimo EU.

Obsahem evidence jsou následující transakce:

  1. příchozí transakce z jiných členských zemí,
  2. odchozí transakce do jiných než členských zemí.

V rámci čtvrtletního hlášení je třeba finanční správě třeba reportovat:

  1. kód BIC nebo jiný obdobný identifikační kód, který jednoznačně označuje poskytovatele evidované platební služby,
  2. jméno nebo obchodní firma příjemce, jak jsou uvedeny v záznamech poskytovatele evidované platební služby,
  3. daňové identifikační číslo nebo evidenční číslo příjemce pro účely daně z přidané hodnoty, jak je uvedeno v záznamech poskytovatele evidované platební služby,
  4. identifikátor IBAN nebo jiný obdobný identifikátor, není-li identifikátor IBAN k dispozici, který jednoznačně označuje příjemce a jeho stát usazení,
  5. kód BIC nebo jiný obdobný identifikační kód, který jednoznačně označuje poskytovatele evidované platební služby nebo obdobného poskytovatele podle právních předpisů jiného státu jednajícího jménem příjemce, a jeho stát usazení, pokud příjemce přijímá peněžní prostředky, aniž by měl platební účet,
  6. adresa příjemce, jak je uvedena v záznamech poskytovatele evidované platební služby, a
  7. údaje o přeshraničních platbách a údaje o vrácených platbách, které s těmito přeshraničními platbami souvisejí, a to:
    1. datum a čas provedení přeshraniční platby nebo vrácené platby,
    2. částka a měna přeshraniční platby nebo vrácené platby,
    3. členský stát původu přeshraniční platby, kterou obdržel příjemce nebo která byla obdržena pro příjemce, nebo členský stát, do něhož se platba vrací, a informace použité k určení státu původu přeshraniční platby nebo státu určení vrácené platby podle státu usazení příkazce,
    4. další údaje, které jednoznačně označují přeshraniční platbu, a
    5. informace o tom, že k zahájení přeshraniční platby došlo v prostorách obchodníka.

Hlášení se provádí skrze Centrální elektronický systém platebních informací (Central Electronic System of Payment information).

Pro naše klienty připravujeme nejen reporting CESOP. Rádi pomůžeme i vám. Kontaktujte nás.

 

Jsme připraveni provést vás celým procesem a začít pro vás pracovat.

Další články v kategorii

Mgr. Filip Urban

Mgr. Filip Urban

Filip je absolventem Právnické fakulty Masarykovy univerzity a u nás pracuje jako advokátní koncipient. V praxi ovšem není nováčkem, při studiu nabral zkušenosti v advokátní kanceláři působící v oblasti nebankovních spotřebitelských a podnikatelských úvěrů, vymáhání pohledávek a korporátního práva. V naší kanceláři se věnuje především firemnímu právu a regulaci finančních trhů. Hovoří anglicky.

Jsme právníci, ale umíme mluvit vaší řečí